“De vier trieste evangelisten IV André” is een schilderij uit een langlopende serie portretten in pointillistische techniek. Door optische vermenging vormen de kleurvlakjes en -punten van afstand gezien een monochroom beeld. Het is fascinerend om te onderzoeken met hoe veel (of weinig) beeldinformatie een gelijkend portret kan worden gemaakt en hoe door optische illusie ‘zomaar’ wat kleurstippen van dichtbij waargenomen, veraf samensmelten tot welhaast een zwart/wit foto met een warme of koele kleurzweem. Als eerbetoon aan de grote meesters Seurat en Signac gebruik ik als werktitel voor deze methode soms wel ‘pointillisme 2.0’. Hoe traditioneel ook uitgevoerd (olieverf op doek), dit werk had vijftig jaar geleden niet gemaakt kunnen worden. Voor het bepalen van de kleur van de verschillende verftoetsen, die samen tot vergrijzing leiden van een afstand bezien, is computerrekenkracht nodig die toen nog niet algemeen voorhanden was. Deze berekening is een essentiële stap maar mag zeker niet leiden tot een computerkunstige uitstraling van het werk. Een schilderij is meer dan een digitaal plaatje. Elementen als handschrift, glans, huid, textuur, transparantie, laagdikte, gelaagdheid en formaat bepalen in hoge mate de uitdrukking. Een werkstuk is voor mij geslaagd als je op de eerste plaats een geschilderd gelijkend portret ziet dat met je communiceert en dat vervolgens, bij nadere beschouwing, de vraag oproept: Waar zit ik eigenlijk naar te kijken?
Materiaal: Olieverf op doek
Formaat: 40×40 cm
"The Four Sad Evangelists IV André" is a painting from a long-running series of portraits in pointillist technique. Through optical blending, the colour areas and dots form a monochrome image when viewed from a distance. It is fascinating to investigate how much (or little) image information can be used to create a similar portrait and how, through optical illusion, 'just' a few colour dots seen up close merge into a black and white photo with a warm or cool colour cast. As a tribute to the great masters Seurat and Signac, I sometimes use 'pointillism 2.0' as the working title for this method. However traditionally executed (oil on canvas), this work could not have been made fifty years ago. To determine the colour of the various paint strokes, which together lead to greying when viewed from a distance, computer processing power is required that was not yet generally available at the time. This calculation is an essential step, but should certainly not lead to a computer-artistic appearance of the work. A painting is more than a digital image. Elements such as handwriting, gloss, skin, texture, transparency, layer thickness, layering and size largely determine the expression. For me, a work is successful when you first see a painted portrait that communicates with you and then, upon closer inspection, raises the question: What am I actually looking at?
Material: Oil paint on canvas
Size: 40x40 cm
Geef een reactie