De vier trieste evangelisten IV, André


“De vier trieste evangelisten IV André” is een schilderij uit een langlopende serie portretten in pointillistische techniek. Door optische vermenging vormen de kleurvlakjes en -punten van afstand gezien een monochroom beeld. Het is fascinerend om te onderzoeken met hoe veel (of weinig) beeldinformatie een gelijkend portret kan worden gemaakt en hoe door optische illusie ‘zomaar’ wat kleurstippen van dichtbij waargenomen, veraf samensmelten tot welhaast een zwart/wit foto met een warme of koele kleurzweem. Als eerbetoon aan de grote meesters Seurat en Signac gebruik ik als werktitel voor deze methode soms wel ‘pointillisme 2.0’. Hoe traditioneel ook uitgevoerd (olieverf op doek), dit werk had vijftig jaar geleden niet gemaakt kunnen worden. Voor het bepalen van de kleur van de verschillende verftoetsen, die samen tot vergrijzing leiden van een afstand bezien, is computerrekenkracht nodig die toen nog niet algemeen voorhanden was. Deze berekening is een essentiële stap maar mag zeker niet leiden tot een computerkunstige uitstraling van het werk. Een schilderij is meer dan een digitaal plaatje. Elementen als handschrift, glans, huid, textuur, transparantie, laagdikte, gelaagdheid en formaat bepalen in hoge mate de uitdrukking. Een werkstuk is voor mij geslaagd als je op de eerste plaats een geschilderd gelijkend portret ziet dat met je communiceert en dat vervolgens, bij nadere beschouwing, de vraag oproept: Waar zit ik eigenlijk naar te kijken?
Materiaal: Olieverf op doek
Formaat: 40×40 cm


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *